Diş Çürüğü Hakkında Bilinmesi Gerekenler

üst çene çürük diş

Dişin üzerinde bulunan en sert tabaka mine tabakasıdır. Mine tabakası, dişi âdeta bir kalkan gibi korur. Yiyecek artıklarının diş üzerinde birikmesi sonucu oluşan bakteri plağı, bu tabakayı çürüğe elverişli duruma getirir. Diş yüzeyindeki bakteri plağı, kısa bir sürede asit üretimine başlar. Bu yüzden ilk 30 dakikada mutlaka temizlenmelidir. Aksi hâlde diş minesinin yüzeyinde deliklere rastlanabilir. Bu bakteri asitleri, yavaş yavaş dişin canlı pulpa dokusuna doğru ilerler ve pulpa odasına ulaştıklarında ise şiddetli ağrıya neden olurlar.

Şeker tüketimi arttıkça diş çürüğü artar

Diş çürüklerinin oluşumu şeker tüketimi ile tamamen doğru orantılıdır. Bakteri plağı ile birleşen şeker dişi zayıflatır. Şeker tüketiminin ardından yarım saat içinde asit oluşumu başlar. Asit yüzünden dişin mine tabakasında yıkım oluşur. Yıkım diş minesinden dentin tabakasına geçmeden dişlerin tedavi edilmesi gerekir. Dişi kaybetmemek için çürük ilerlemeden tedavi edilmelidir.

Diş çürüğünden korunmak için neler yapılabilir?

Çürükten korunmak için florlu jel, diş macunu ve diş ipi gibi çeşitli uygulamalar yapılabilir. Diş üzerinde oyuk açılınca dolgu yapılmalıdır. Çürük derin tabakalara ilerlemeden dolgu yapılırsa işlem daha dayanıklı olur. Çürük pulpa odasına yaklaştıkça hem dolgudan sonra hassasiyet meydana gelir hem de dişte ve dolguda direnç azalır.

Çürük diş tedavisi nasıldır?

Günümüzde diş çürükleri, kanal tedavisi ya da dolgu yöntemleriyle tedavi edilmektedir. Modern diş hekimliğinin amacı ise çürük oluşumunu engellemektir. Çocuk yaşta dişler üzerine flor uygulanabilir.

En önemlisi koruyucu hekimlik

çürük diş tedavisi

Genellikle altı ayda bir diş hekimi kontrolünden geçilmesi önerilir. Küçük çocuklara diş fırçalama alışkanlığı kazandırılmalıdır ve her sefer en az iki dakika dişlerini fırçalayıp fırçalamadıklarını kontrol etmek gerekir. Bu sayede bakteriler azalacak ve daha az diş çürüğü ve diş eti enfeksiyonu riski olacaktır.

Tüm çabalara rağmen çürük oluşursa da dişin mine tabakasındaki bölüm kazınır ve temizlenir. Böylece çürüğün ilerlemesi durdurulur.

Diş hekimi, çürük olan bölgeyi temizler. Dönen aletler vasıtasıyla yapılan bu temizlik esnasında herhangi bir ağrı hissedilmez. İlerlemiş diş çürüklerinde ise pulpa odasına yakın noktalardaki kazıma işlemleri sürerken ağrı hissedilebilir. Lokal anestezi ağrıyı engeller.

Diş çürükleri nasıl sınıflandırılır?

Çürükler sınıflandırılırken derinlikleri baz alınır.

• E1 Yeni başlayan diş çürüğü.
  • E2 Mine seviyesinden dentin seviyesine yaklaşan çürük.
  • D1 Dentin seviyesinde diş çürüğü.
  • D2 Dentin alt tabakalarına ulaşan ama pulpasına kavuşmamış diş çürüğüdür.
  • D3 ise diş sert dokularına geçerek pulpa odasına ilerleyen çürüklere denir.

Çürük, dişin alt tabakalarında ilerlediği takdirde diş dolgusunun ömrü de kısalır. Dolgu sonrası dişteki sıcak-soğuk hassasiyetinde de artış meydana gelir.

Bu yayın ne kadar yararlı oldu?

Oy vermek için yıldızlara tıklayın!

Ortalama puanı / 5. Oy sayısı:

Bana yazın...

× WhatsApp/Randevu Al