All Posts Tagged: İLTAHABI

GİNGİVİTİS DİŞ ETİ İLTAHABI

Gingivitis bir diş kontrolüne gitmenin zamanı geldiğinin işareti olabilir. Belirtileri sızlayan, bazen de hafif hafif yanan, kızarık ve şiş, hatta fırçalama sırasında kanayan bir dişetidir. Evet, kötü bir ağız kokusu da rastlanabilecek bir başka belirtidir.
Dişeti hastalığının var olup olmadığını (ya da yolda olduğunu) saptamak için diş hekiminizle veya sağlık görevlinizle konuşmanız
Igerekir. Şişmiş, kırmızı ve sızlayan bir dişeti başka nedenlerden de kaynaklanıyor olabilir: stres, ilaçların yan etkisi, düzensiz ağız ba-kımı ya da çok seyrek diş temizletmek. Gingivitis bir uzman tarafından yapılacak bir temizlikle ve sıkı bir günlük ağız bakımıyla ge-riletilebilir. Tahmin yürütmeye ne gerek var? Belirtiler ortadaysa hiç işi şansa bırakmayın. Teşhis koyması ve gerçek sorunu tedavi etmesi için bir profesyonele başvurun.
destekleyici dişeti dokusu ya da kemik kalmayıncaya kadar derinleşerek kemiğin içine doğru sokulur. Bu süreç dişeti ile kemiğini sistemli şekilde yok etmeyi sürdürür. Buradaki kemik ve diş kaybı insanın yüzünün içeri doğru çökmesine yol açarak, onu gerçek yaşından çok daha yaşlı gösterir.

Bağışıklık Sistemi Etmenlerinin Dişeti Hastalığına Katkısı

Diş hastalıkları, diğer bedensel hastalıklar ya da belli kalp rahatsızlıklarından farklı olarak, yalnızca yaşam tarzında değişiklikler yaparak önlenemez. İyi bir diş sağlığı ekibinden yardım almadan diş çürüğüne ya da kemik kaybına kendi başımıza çare bulamayız.
İnsanların bir kısmı—yüzde 15 ila 20’si—ağızlarındaki kötü bakterilere karşı aşın tepki veren bir bağışıklık sistemine sahiptir. Bu aşın tepkime ortaya çıktığı an, bağışıklık sistemi saldırıya geçerek dişi saran bağ dokusunu kırar, bu da bakterilerin kemiğin içine ve dişin köküne doğru ilerlemesi için bir yol açar (aşağıdaki çizime bakın). Bilgisayarda Pacman oynadıysanız bunun nasıl işlediğini hemen anlarsınız. Bağışıklık sistemi öldürmek için bakterinin peşine düşer, ama bunu yaparken kemiği ve dokuyu da yok eder. Bu yok etme olayı önceden bilinemez, ne zaman olacağı belli değildir. İnsanın bağışıklık sisteminin son derece karmaşık olduğunu aklınızda bulundurun. Biz burada dişeti ve kemik hastalığı sürecini, anlaşılabilir olması için oldukça basite indirgeyerek ele alıyoruz.
Dişeti ve kemik hastahğımn ilk ataklarından haberdar olmamız genellikle mümkün olmadığından, söz konusu yüzde 15 ila 20’nin içinde yer alıp almadığımızı hiçbirimiz bilemeyiz. Ama sizi kapsamlı bir muayeneden geçiren vasıflı bir diş hekimi ağzınızda ve dişinizdeki her değişikliği izleyebilir. Diş hekiminiz ağzınızın durumuna göre size özgü bireysel bir tedavi uygulayabilir.
Yaşam koşullarınız ve yaşam tarzıyla ilgili tercihleriniz dişeti hastalığına yakalanıp yakalanmamanız bakımından belirleyici olabilir. Dişetinizi başka hastalık ve rahatsızlıkların varlığı da etkileyebilir. Örneğin, şeker hastalarının dişlerine ve dişetlerine özel bir bakım göstermeleri icap eder, çünkü onlar her tür enfeksiyona herkesten çok yatkındır. Genetik eğilimler de dişeti hastalığında kritik bir rol oynar.
Dişeti Hastalığı "Periodontitis"

DİŞETİ TEDAVİSİ

DİŞETİ HASTALIKLARI

İyi temizlenemeyen dişler üzerlerinde ve aralarında biriken yiyecek artıkları bakteriler üretirler. Bakteri plağı dediğimiz bu püremsi birikintiler, diş çürüklerinin ve dişeti iltihaplarının baş sorumlusu olup, zamanla tükürüğün çökelmesi sonucu diş taşlarını oluştururlar. Bakteri plağının içinde üreyen mikroorganizmalar, şekerli gıdaları parçalayarak asit üretirler. Ve bu asit, dişi küçük bir bölgeden başlayıp giderek büyüyen bir şekilde çürütür.

Daha ileri safhalarda çekim kaçınılmaz olabilir. Dişeti iltihabının ilk belirtisi dişetindeki kanamalardır. Dişetlerinde renk, şekil bozuklukları ve ağız kokusu ile kendini daha da belli eder. Dişeti iltihabının neden olduğu diş kayıpları, çürüklerin neden olduğu diş kayıplarından çok daha fazladır.
Öncelikle şunu belirtmek gerekir ki , Sağlıklı dişeti açık pembe renktedir. Dişe ve kemiğe sıkıca yapışmış olup, portakal kabuğuna benzer parlak – pütürlü bir görünümü vardır.

Diş eti Hastalığı nasıl anlaşılır?

1. Diş eti hastalıklarının ilk ve en önemli belirtisi dişeti kanamasıdır. Sağlıklı dişeti kanamaz
  2. Diş etlerinde şişmeler, kızarmalar oluyorsa,
  3. Diş etlerinde çekilmeler ve açığa çıkan kök yüzeylerinde oluşan hassasiyet oluşuyorsa,
  4. Dişeti kenarlarında veya dişler arasında, diş taşlarına bağlı olarak oluşan siyah alanlar görülüyorsa,
  5. Diş ile dişeti arasından iltihap geliyorsa,
  6. Dişlerde sallanmalar, uzamalar ve dişler arasında açılmalar oluyorsa,
  7. Ağızda sürekli bir kötü koku ve kötü tat hissi var ise,

geç kalmadan bir dişhekimine muayene olunması gerekir.

Dişeti Hastalığı neden olur?
Dişeti hastalığının temel nedeni bakteri plağı denen dişe sıkıca tutunan, yapışkan saydam bir tabakadır. Tırnağınızla dişinizin üzerini kazıyarak plağı fark edebilirsiniz. Plağın bir miligramında 200 ile 500 milyon arasında bakteri bulunur. Bunun yanısıra aşağıdaki faktörler de dişeti sağlığınızı etkilemektedir.
Sağlıklı Diş ve Diş etleriBakteri plağı kaldırılmazsa sertleşir ve diş taşı ya da tartar olarak isimlendirilen birikintiler oluşur. Plaktaki bakteriler tarafından üretilen toksinler (zararlı maddeler) dişetlerine zarar verir. Toksinler dişetlerinin etrafındaki destek dokularını yıkar, dişlerden uzaklaşır, oluşan periodontal ceplerde daha fazla bakteri plağı birikir. Periodontal hastalık geliştikçe cepler daha da derinleşir. Bakteri plağı dişlerin açığa çıkmış kök yüzeylerine yapışır. Dişlerin kemik desteği yok olur ve tedavi edilmeyen dişler sallanmaya başlar ve sonunda çekilir.
Diş eti hastalıklarına neden olan diğer unsurlar nelerdir?

Periodontal hastalıkların ana nedeni bakteri plağı olmakla beraber, diğer unsurlar da dişetlerinizin sağlığını etkileyebilir
Beslenme biçimi ve tütün kullanma ağız sağlığınızı etkilemektedir. Besleyici değeri düşük bir diyet vücudun hastalıklara karşı mücadele gücünü azaltmaktadır. Ayrıca, stres vücudun hastalıklardan korunma kabiliyetini etkileyebilir. Tütün kullananlar, kullanmayanlara göre, dişetlerini daha fazla tahriş etmektedirler. Lösemi, AIDS gibi vücudun savunma sistemini etkileyen hastalıklar dişetlerinin durumunu daha kötü bir hale getirebilir. Kişilerin enfeksiyona çok açık olduğu, kontrol altında olmayan diabet gibi durumlarda dişeti hastalığı genellikle çok daha şiddetlidir ve kontrol altına alınması daha güçtür.
Hamilelik sırasındaki hormon değişimleri, dişetlerinin daha kırmızı, bakteri plağına karşı daha duyarlı bir hale gelmesine neden olur. Erken safhalarında bulunan varolan bir dişeti hastalığı özellikle hamilelik döneminde daha da şiddetlenebilir.
Doğum kontrol hapları, antidepresanlar ve bazı kalp ilaçları ağız sağlığınızı etkileyebilir.
Genel sağlığınızdaki en küçük değişimleri diş hekiminize bildiriniz.
Dişeti hastalıkları nasıl teşhis edilir?

Diş hekimleri dişetlerinin genel görünümünden şüphelendikleri zaman periodontal sonda adı verilen bir alet ile diş ile dişeti arasındaki dişeti cebinin boyunu ölçerler. Yetişkinlerdeki her ağız içi muayenesinin bir parçası olarak periodontal muayene yapılmalıdır. Dişlerin etrafındaki kemik dokusunu değerlendirmek için röntgen filmler alınabilir.

Dişeti hastalıklarından nasıl korunabilir?
Kemik tozu

Periodontal hastalıkların önlenmesinde önemli rol oynayabilirsiniz. Yaşam boyu dişlerinizi ağızda tutmak için bakteri plağının, diş fırçalaması ve diş ipi kullanılması ve kimyasal ajanlarla düzenli olarak her gün, dişlerden uzaklaştırılması gerekmektedir.
Yukarıda sayılanlara ek olarak diş hekimine düzenli gidilerek kontrollerin yaptırılması son derece önemlidir. Günlük ağız bakımı diş taşlarının oluşumunu en az seviyede tutmakla beraber tamamen önleyememektedir. Bir diş hekimi tarafından yapılacak diş taşı temizliği; sizlerin diş fırçası, diş ipi ile temizleyemediğiniz bölgelerdeki sertleşmiş diş taşlarının ortamdan uzaklaştırılmasını sağlar. Diş taşlarının kaldırılmasına diş taşı temizliği ismi verilmektedir. Diş hekiminizin sizin özel gereksinimlerinize göre kişisel bir ağız bakım planı yapabilir. Bu programla dişleriniz ile dişetlerinize zarar vermeksizin diş fırçalamayı ve diş ipi kullanmayı uygulayabilirsiniz.
Diş hekimini düzenli ziyaret ederek ağız sağlık ürünleri hakkında diş hekiminizden öneriler alabilirsiniz. Piyasada pek çok çeşit diş fırçası, diş ipi, ağız gargaraları ve dişler arası temizleyicileri bulunmaktadır. Diş hekiminiz size en uygun olan ürünleri seçmenizde yardımcı olacaktır.
Dişeti hastalıklarının erken safhalardaki tedavisi genellikle diş taşı temizliği ve kök yüzeyi düzleştirmesidir. Bu aşamalarda dişlerin etrafındaki ceplerden bakteri birikintileri ve diş taşları uzaklaştırılır ve kök yüzeyleri düzleştirilir. Bu işlemlerle iltihaba neden olan bakteriler ve toksin maddeler ağızdan uzaklaştırılır. Dişeti hastalıklarının erken safhalarında uygulanan bu işlemler genellikle yüz güldürücü sonuçlar için yeterli olmaktadır.
Daha ilerlemiş vakalarda cerrahi müdahale gerekebilir. Cerrahi müdahalenin amacı; derin ceplerdeki diştaşlarını ve hastalıklı dokuları ortamda uzaklaştırarak iyileşmenin olabilmesi için kök yüzeylerini düzleştirmek ve dişetlerine kolay temizlenebilmesi için şekil vermektir.